Większość stopów, takich jak białe czy różowe złoto, to mieszanka różnych metali. Przykładowe składniki to pallad, miedź czy srebro, które łączy się z czystym złotem. Jednak w wypadku innych kolorów złota, takich jak niebieski, czerwony czy czarny, proces przebiega zupełnie inaczej i nie jest on tak trwały jak w wypadku białego, różowego czy żółtego złota.
Czy to oznacza, że nie da się zrobić stopu o takich kolorach? Internet jest pełen różnych teorii na ten temat. Jest sporo artykułów, opisów, składów, a nawet filmów przedstawiających, jak to zrobić. Jednak uzyskanie takich stopów jest niezwykle skomplikowane, kosztowne, a efekt końcowy rozczarowuje. Dlaczego?
Praktycznie wszystkie stopy w nietypowych kolorach nie nadają się do obróbki mechanicznej. Są kruche, niejednorodne i nieestetyczne. Innymi słowy, nie da się z nich wykonać wysokiej klasy biżuterii. Dlatego w świecie jubilerskim stosuje się trwałe powłoki galwaniczne. Jedną z nich jest rodowanie. Podobnie jak w wypadku białego złota, które można dodatkowo wykąpać w roztworze galwanicznym, aby stało się jeszcze bielsze, tak samo można sprawić, że biały lub żółty kruszec stanie się czarny.
Pokrycie czarnym rodem można porównać do farbowania włosów. Oryginalny kolor włosów nie jest zmieniony. Włosy po prostu są pokryte cienką warstwą innego koloru. Podobnie, pokrycie czarnym rodem nie zmienia koloru metalu bazowego. Dlatego też nie jest permanentne. W przypadku pokrycia rodem, należy bardziej uważać na zarysowania i obtarcia, które odsłonią złoto pod spodem. Natomiast do stopów nie trzeba powłokować.
Jak trwała jest warstwa galwaniczna? Zależy ona od kilku czynników, takich jak częstotliwość noszenia biżuterii, jej rodzaj oraz jakość wykonanej powłoki. Aby była ona trwała, proces musi być przeprowadzony przez niezwykle starannie przez specjalistę. To samo dotyczy złotnika, który przygotuje wyrób w odpowiedni sposób. W Zielinski Art współpracujemy z najlepszymi specjalistami z branży. Stosujemy techniki, które sami przez lata wypracowaliśmy. Prawidłowo wykonana powłoka, zadbana podczas noszenia, zachowuje swoją świeżość nawet kilka lat. Później proces można odświeżyć.
Czy to nie sprawia, że powłoki są nieatrakcyjne? Zilustrujmy to przykładem. Podobnie jak dbamy o ubrania i je pierzemy, podobnie co jakiś czas warto to samo zrobić z biżuterią. W wypadku włosów ponownie się je farbuje i tak samo galwanizowaną biżuterię można ponownie wypolerować i nałożyć nową powłokę.
Co więcej, niektóre projekty są specjalnie przygotowane pod kątem powłoki w taki sposób, aby była ona dodatkowo chroniona. Kolory mogą być uzyskane też za pomocą innych technik, takich jak emalia, czy wykorzystanie kamieni. Gdy wszystkie te elementy uwzględni się w projekcie, kolory są trwałe i będą cieszyły oko przez długie lata.